Beschrijving

~VERKOCHT~

Een grote en zeldzame Zuid Holland aardewerk vaas met een decor van een rond de vaas krullende paradijsvogel en gestileerde libellen. Het decor-ontwerp is van Chris (C.J.) Lanooy (1881- 1948) die een jaar later dit decor ook zou uitvoeren op een vaas bij Brantjes Purmerend.
Gemerkt met het fabrieksmerk in penseel, P/b en schilder signatuur, ingekrast mo.226. Hoog 66 cm, circa 1902-1903.

Gedurende zijn tijd als ontwerper voor Zuid-Holland, Brantjes en Haga werd Chris Lanooy geïnspireerd door Japanse houtsneden en aardewerk, dat dankzij de openstelling van Japan steeds meer geëxporteerd werd naar het Westen. Deze vaas, ontworpen in opdracht van de PZH, toont de Japanse invloed in zowel de compositie, het kleurgebruik als het ontwerp. De paradijsvogel, die hij later voor Brantjes tevens heeft afgebeeld in combinatie met papavers, wordt hier samengebracht met libellen.
Westerse verzamelaars waren vooral verzot op de kacho-e of vogel-en-bloemschilderingen uit Japan, waarbij op een realistische wijze vogel- en plantmotieven werden gecombineerd. Hoewel Lanooy’s ontwerp voor Brantjes meer overeenkomsten toont met deze stijl, waren de lichte kleuren en minimalistische weergave beïnvloed door de kacho-e. De compositie en de zeer gedetailleerde afbeelding van de vogel doen echter meer denken aan voorstellingen van de Hou-ou of Japanse feniks: Isoda Koryusai Phoenix and Paulownia Tree MFA Boston  770x1024 - Zuid Holland vaas, Chris Lanooy, 1902-1903(Isoda Koryusai 1735-1790 ‘Phoenix and Paulownia Tree’- MFA Boston)

Dit motief, dat alleen voor de keizerlijke familie gebruikt werd, stond voor voorspoed en een nieuw begin. Libellen hadden eenzelfde betekenis, maar waren ook een zeer populair motief in Art Nouveau-kringen vanwege hun sierlijkheid. De populariteit van het libel-motief nam nog meer toe na de Franse vertaling van de Japanse ‘Gedichten van de Libelle’. De libellen zijn hier echter sterk gestileerd weergegeven en lijken meer op traditionele Japanse afbeeldingen dan op de Art Nouveau-libellen. Net als de Brantjes vaas vormt dit decor tevens een ode aan de natuur en haar magische aspect van wonderschone dieren en metamorfoses.

(tekst & research: Lizzy Boel)