Een review van de tentoonstelling ‘Een avond in het Museum’ door Anton van der Gulik (hoofdredacteur van Origine), januari 2008

BERICHT – Uitgelicht

Unieke gebeurtenis

In november 2007 viel, zoals later bleek, een bijzondere uitnodiging in de bus. Kunsthandel Proportio Divina uit Arnhem nodigde uit voor een bezoek aan de tentoonstelling Rozenburg. Plateel uit Haagse Kringen in het Gemeentemuseum Den Haag

Het komt niet bepaald vaak voor dat een kunsthandelaar of antiquair zijn klanten en relaties een uitnodiging stuurt voor een bezoek aan een tentoonstelling in een museum, laat staan dat ze dan ook nog een drankje en een hapje krijgen aangeboden. Er moest meer aan de hand zijn. En dat was ook zo.

Proportio Divina werd tijdens deze ontvangst op 14 december jl in de gelegenheid gesteld om de eigen collectie Rozenburg eierschaalporselein, bestaande uit ruim 50 objecten, niet alleen tentoon te stellen, maar ook te koop aan te bieden. En dat is uniek, het komt immers zelden of nooit voor dat de activiteiten van een museum gecombineerd worden met die van een kunsthandelaar.

Dit heeft ook, weliswaar latent, te maken met de nog steeds bestaande wedijver tussen de kunsthistoricus met zijn vaak theoretische kennis en de kunsthandelaar/antiquair met zijn vaak praktische kennis. Terwijl een samenspel tussen beide partijen in veel opzichten tot boeiende resultaten zou kunnen leiden. Maar dit terzijde.

De opkomst was heel goed, meer dan tweehonderd geïnteresseerden trotseerden de eerste winterse kou om acte de présence te geven. In zijn welkomstwoord maakte de heer Eliëns, hoofd collecties Gemeentemuseum, melding van dit toch wel bijzondere samenspel tussen handel en museum. Hij benadrukte dat dit zijns inziens een goede ontwikkeling is en wat hem betreft vaker mocht voorkomen.

Mevrouw Brentjens lichtte aan de hand van een diapresentatie de tentoonstelling toe, waardoor de titel van de tentoonstelling aanzienlijk werd verduidelijkt. ‘Rozenburg’ was een echte Haagse aangelegenheid. Belangrijke ontwerpers en schilders uit bijvoorbeeld Amsterdam kregen, ondanks pogingen daartoe, geen of nauwelijks kans om voor de fabriek te werken. Interessante informatie dus, informatie die duidelijk maakt dat Rozenburg met zijn enigszins beperkt palet als het ware verankerd ligt in de Haagse cultuur.

Daarna was er gelegenheid zowel de museumtentoonstelling als de verkooptentoonstelling te bezoeken. De museumtentoonstelling, in twee ruimtes ondergebracht, gaf een duidelijk beeld van wat Rozenburg allemaal produceerde. Grote siervazen wisselden af met bontgekleurde tegelplateaus en ongeglazuurd en ongedecoreerd plateel met rijk gepolychromeerd serviesgoed. Een ware lust voor het oog, die in het klein werd voortgezet in de aangrenzende boekhandel van het museum waar de vitrines van Proportio Divina stonden opgesteld. Ook hier mooie Rozenburgobjecten met de nadruk op het zeldzame eierschaal porselein, maar nu voorzien van prijskaartjes, waarop al enige rode stippen te zien waren.

Al met al een geslaagde avond met een duidelijke voorbeeldfunctie.