Tentoonstelling Pictura Veluvensis: ‘Het Veluwse landschap in beeld’ – Noord-Veluws Museum, van 5 oktober 2019 tot 15 maart 2020
In 1913 werd Jacob Willem van Rossum uitgenodigd door de kunstvereniging Pictura Veluvensis om met eigen werk deel te nemen aan een (groeps) tentoonstelling in Nunspeet. Van Rossum, op dat moment nog werkzaam als meesterschilder bij de Plateelbakkerij Rozenburg Den Haag, bracht toen drie werken in, zie links de originele catalogus van die tentoonstelling uit 1913.
Anno 2019 herhaalt het Noord-Veluws Museum deze tentoonstelling. De schilderijen van de ruim 50 kunstenaars van toen zijn nu zoveel mogelijk van overal vandaan samengebracht tot een prachtig geheel. Van Jacob van Rossum is het stilleven opnieuw te zien. En deze keer samen met vier, door ons in bruikleen gegeven, Rozenburg eierschaalporseleinen vazen, door hem ontworpen en beschilderd tussen 1904 en 1910.
Over Jacobus Willem van Rossum (Den Haag 1881 – 1963 Rijswijk)
Als 15 jarige is Jacob van Rossum in oktober 1895 in dienst getreden bij de Haagse Plateelbakkerij Rozenburg als leerling-schilder. Zijn talent wordt al snel duidelijk, vooral op aardewerk tegelplaten en wandschotels die hij voor zijn rekening neemt. Als de fabriek in maart 1899 start met de productie van het, later wereldberoemde, eierschaal porselein wordt Jacob van Rossum, net 19 jaar oud, betrokken bij het proces.
In januari 1900, een paar maanden vóór de fabriek gaat deelnemen aan de Wereldtentoonstelling in Parijs, ontwerpt én schildert hij een van de meest opmerkelijke stukken van de fabriek: een 60 cm hoge eierschaal porseleinen vaas met een grote pluimdeksel en gedecoreerd met zeepaardjes. Ten tijde van de tentoonstelling schenkt de Rozenburg fabriek deze vaas aan het Musée National de Céramique, Sèvres!
Op de groepsfoto uit 1903 is Jacob van Rossum, uiterst rechts, net benoemd tot meester-schilder bij Rozenburg. Hij is dan 22 jaar oud en zijn houding op de foto verraadt al zijn eigenzinnige karakter en zelfverzekerdheid, hij is op dat moment de jongste meester-schilder. Samen met de vermaarde meester-schilder Sam Schellink, derde van rechts, heeft hij bewondering voor Japanse decoraties waarbij het ornament de vorm van het object moet weerspiegelen.
Waar de Rozenburg decors van Sam Schellink op het eierschaal porselein vaak naturalistisch zijn, onderscheiden de decors van Jacob van Rossum zich door een meer gestileerde en vaak zelfs moderne weergave.
De op de expositie in het Noord Veluws Museum getoonde eierschaal vazen met decors van Van Rossum zijn daar een mooi voorbeeld van.